Het Grote Doopdebat — branding, campagne en inspiratiegids

Doop of nope? Prikkelende vormgeving voor een debat en nieuwe inspiratiegids rond studentendopen

branding  /  website  /  print  /  digitale gids  /  socials

Studentendopen kwamen de afgelopen jaren regelmatig ter discussie in de media. Tijd dus voor een goed gesprek en een nieuw recept. Verschillende partners waaronder STAN, Levuur en Stad Antwerpen sloegen de handen in elkaar voor een Groot Doopdebat. Daarin wilden ze samen met de studenten een nieuw future proof recept voor de studentendoop co-creëren. Mount Zirkel werd betrokken om de grafische aspecten van het debat vorm te geven. De uitdaging lag erin om met de campagne studenten te bereiken, te betrekken en bovenal de dialoog te openen door een inclusieve en uitnodigende visuele identiteit uit te werken. Rond het dopen heerst best wat geheimhouding, en de uitdaging lag erin om dat te overstijgen. De felle kleuren zijn daarom een duidelijk statement: dit zou geen stoffig debat worden maar een open dialoog! Bovendien wilden we in dit debat de stem horen van alle studenten, dus verwerkten tal van herkenbare elementen in de huisstijl, zoals studentenlinten en de wapenschilden. De typografie werd dan weer uitgewerkt in een brush lettertype in dezelfde stijl als de opschriften die studenten op hun witte jassen laten zetten. Naast inclusief moest de branding vooral ook neutraal zijn zodat elke student zijn of haar mening kan delen. Het lettertype geeft met zijn outlines, italics en ingevulde letters de mogelijkheid om de tegenstellingen ‘doop of nope’ en ‘vettiger of prettiger’ visueel in de spotlights te zetten. Het debat is intussen afgerond en de conclusies werden uitgewerkt in een nieuwe inspiratiegids die in juli 2022 werd gelanceerd.

Het Grote Doopdebat— branding, campagne en inspiratiegids

branding  /  website  /  print  /  digitale gids  /  socials

Studentendopen kwamen de afgelopen jaren regelmatig ter discussie in de media. Tijd dus voor een goed gesprek en een nieuw recept. Verschillende partners waaronder STAN, Levuur en Stad Antwerpen sloegen de handen in elkaar voor een Groot Doopdebat. Daarin wilden ze samen met de studenten een nieuw future proof recept voor de studentendoop co-creëren. Mount Zirkel werd betrokken om de grafische aspecten van het debat vorm te geven. De uitdaging lag erin om met de campagne studenten te bereiken, te betrekken en bovenal de dialoog te openen door een inclusieve en uitnodigende visuele identiteit uit te werken. Rond het dopen heerst best wat geheimhouding, en de uitdaging lag erin om dat te overstijgen. De felle kleuren zijn daarom een duidelijk statement: dit zou geen stoffig debat worden maar een open dialoog! Bovendien wilden we in dit debat de stem horen van alle studenten, dus verwerkten tal van herkenbare elementen in de huisstijl, zoals studentenlinten en de wapenschilden. De typografie werd dan weer uitgewerkt in een brush lettertype in dezelfde stijl als de opschriften die studenten op hun witte jassen laten zetten. Naast inclusief moest de branding vooral ook neutraal zijn zodat elke student zijn of haar mening kan delen. Het lettertype geeft met zijn outlines, italics en ingevulde letters de mogelijkheid om de tegenstellingen ‘doop of nope’ en ‘vettiger of prettiger’ visueel in de spotlights te zetten. Het debat is intussen afgerond en de conclusies werden uitgewerkt in een nieuwe inspiratiegids die in juli 2022 werd gelanceerd.