Het Grote Doopdebat — branding, campagne en inspiratiegids

Doop of nope? Prikkelende vormgeving voor een debat en nieuwe inspiratiegids rond studentendopen

branding  /  website  /  print  /  digitale gids  /  socials

Studentendopen kwamen de afgelopen jaren regelmatig ter discussie in de media. Tijd dus voor een goed gesprek en een nieuw recept. Verschillende partners waaronder STAN, Levuur en Stad Antwerpen sloegen de handen in elkaar voor het Grote Doopdebat. Daarin co-creëerden ze samen met de studenten een nieuw future proof dooprecept. Mount Zirkel werd ingeschakeld om de grafische aspecten van het debat vorm te geven. De uitdaging lag erin om de studenten te bereiken, betrekken en bovenal de dialoog te openen door een inclusieve en uitnodigende visuele identiteit uit te werken. Rond het dopen heerst best wat geheimhouding, en dat wilden we met deze branding overstijgen. De felle kleuren zijn daarom een duidelijk statement: dit zou geen stoffig debat worden maar een open dialoog. Bovendien wilden we de stem horen van alle studenten, dus verwerkten we tal van herkenbare elementen, zoals studentenlinten en wapenschilden, in de huisstijl. De typografie werd dan weer uitgewerkt in een brush lettertype in dezelfde stijl als de opschriften die studenten op hun witte jassen laten zetten. Naast inclusief moest de branding vooral ook neutraal zijn zodat elke student zijn of haar mening kon delen. Het lettertype gaf met zijn outlines, italics en ingevulde letters de mogelijkheid om tegenstellingen ‘doop of nope’, ‘vettiger of prettiger’  visueel in de spotlights te zetten. Het debat is intussen afgelopen en de conclusies zijn uitgewerkt in een nieuwe inspiratiegids voor welkomstrituelen die in juli 2022 werd gelanceerd. Studenten en verenigingen kunnen in deze gids uiteenlopende alternatieven, ideeën en tips terugvinden om de klassieke doopactiviteiten te vervangen door nieuwe rituelen.
In samenwerking met LeVuur, STAN en Marc Cockelkorn.

Het Grote Doopdebat— branding, campagne en inspiratiegids

branding  /  website  /  print  /  digitale gids  /  socials

Studentendopen kwamen de afgelopen jaren regelmatig ter discussie in de media. Tijd dus voor een goed gesprek en een nieuw recept. Verschillende partners waaronder STAN, Levuur en Stad Antwerpen sloegen de handen in elkaar voor het Grote Doopdebat. Daarin co-creëerden ze samen met de studenten een nieuw future proof dooprecept. Mount Zirkel werd ingeschakeld om de grafische aspecten van het debat vorm te geven. De uitdaging lag erin om de studenten te bereiken, betrekken en bovenal de dialoog te openen door een inclusieve en uitnodigende visuele identiteit uit te werken. Rond het dopen heerst best wat geheimhouding, en dat wilden we met deze branding overstijgen. De felle kleuren zijn daarom een duidelijk statement: dit zou geen stoffig debat worden maar een open dialoog. Bovendien wilden we de stem horen van alle studenten, dus verwerkten we tal van herkenbare elementen, zoals studentenlinten en wapenschilden, in de huisstijl. De typografie werd dan weer uitgewerkt in een brush lettertype in dezelfde stijl als de opschriften die studenten op hun witte jassen laten zetten. Naast inclusief moest de branding vooral ook neutraal zijn zodat elke student zijn of haar mening kon delen. Het lettertype gaf met zijn outlines, italics en ingevulde letters de mogelijkheid om tegenstellingen ‘doop of nope’, ‘vettiger of prettiger’  visueel in de spotlights te zetten. Het debat is intussen afgelopen en de conclusies zijn uitgewerkt in een nieuwe inspiratiegids voor welkomstrituelen die in juli 2022 werd gelanceerd. Studenten en verenigingen kunnen in deze gids uiteenlopende alternatieven, ideeën en tips terugvinden om de klassieke doopactiviteiten te vervangen door nieuwe rituelen.
In samenwerking met LeVuur, STAN en Marc Cockelkorn.